SŽ uvádza, že z architektonického hľadiska nový most „otvára priehľad údolím“.

Nad hladinou nádrže Orlík sa už z oboch brehov vzpínajú časti monumentálneho železobetónového oblúka, ktorý je súčasťou nového železničného mosta na trati Tábor - Písek. Oblúk sa definitívne zaklenie v decembri. Na stavbe mostného diela, ktoré bude v niektorých ohľadoch tuzemským rekordérom, sa vo štvrtok uskutočnil kontrolný deň. Prizvaní boli aj novinári.

Oblúk nového mosta, ktorého stavba sa začala vlani začiatkom jari, bude mať rozpätie 156 metrov, čím predbehne súčasnú českú jedničku Podolský most (150 m). Pôjde tak o najväčší železobetónový oblúk v tuzemsku. Ešte výrazne mohutnejší je oblúk Žďákovského mosta, ten má však oceľovú konštrukciu. Všetky tri mosty prekonávajú Orlík.

Oblúk nového železničného mosta sa stavia po päťmetrových sekciách, ktorých treba z každej strany vybudovať 16. Sedemnásta sekcia bude na vrchole. Stavba jednej sekcie trvá podľa hlavného inžiniera stavby zo Správy železníc Petra Žákovca 14 dní.

Oblúk počas stavby držia oceľové laná uchytené na pylónoch, ktoré nad stavbou čnie. Po dokončení oblúka budú prečnievajúce časti nad mostovkou rozobrané a laná odrezané. „Aktuálne sú hotové dve tretiny oblúka z každej strany. Po dokončení oblúka v decembri sa začne s prepájaním mostovky,“ uviedol Žákovec. Zárodok mostovky je už na stavbe tiež vidieť. Celková dĺžka mosta bude 300 metrov.

Stavbu vykonávajú spoločnosti Metrostav a Metrostav TBR, ktoré uspeli v tendri s cenou 544 miliónov korún. Podľa šéfa Metrostavu TBR Aleša Gotharda ide o dielo, ktoré sa v tuzemsku stavia raz za dlhé desaťročia. Celkové náklady činia podľa Správy železníc 684 miliónov korún.

Konštrukcia nového mosta by mala byť dokončená v auguste roku 2024. Potom bude nasledovať preloženie trate zo starého mosta, prevádzka by mala byť na nový most prevedená na konci novembra 2024. Do júna 2025 potom budú ešte prebiehať dokončovacie práce. Rýchlosť na novom moste bude 70 km/h, po starom sa kvôli jeho schátralosti dnes jazdí 20 km/h. Nový most bude pripravený aj na prípadnú elektrizáciu trate v budúcnosti...

Na tejto stavbe pomáhajú aj dva vežové žeriavy spoločnosti JVS, konkrétne Terex CTT 331 – 16.

Viac informácií nájdete na stránkach zdopravy.cz.